pondělí 8. února 2016

Co vás čeká, když se rozhodnete koupit byt...


Otázka, kterou si klade většina lidí, co se rozhodnou koupit nemovitost je: 
„Koupit novostavbu a jen dovybavit, nebo koupit starý byt a komplet ho zrekonstruovat?“

Obě varianty mají své pro a proti, pokud na bydlení i byt spěcháte, rychlejší je rozhodně nový, nebo již zrekonstruovaný byt. Ale zase si nemůžete vymyslet dispozice a různé vychytávky, které byste v bytě chtěli. Já jsem rozhodně ráda za druhou variantu i z toho důvodu, že celý dům má svou historii, v bytě bydlela polovina mojí rodiny a celkově je ten byt srdcovka.

Já vám teď přiblížím mou variantu..


1) Vyklízení

Nevýhodou bylo, že byt se musel kompletně vyklidit. Ano, i tohle může znít jako hračka, ale omyl, byla to spíše noční můra.
Sice je spousty variant, které můžete zvolit, abyste měli tuhle část bez práce nebo větší námahy, ale upřímně, vyklízecí službu, aniž byste probrali skříně, Vám nedoporučuji.
Vyklízet jsem začala od knížek. Pár knížek si rozebrala rodina a další kamarádi (píši pár, protože, v celkovém množství knih co v bytě byly, nebylo poznat, že by si někdo něco odnesl, ale mohlo jich být kolem padesáti). Zbytek knížek si odvezla kamarádka s tím, že je přebere a případně prodá. Jaké bylo celkové množství, co odvezla, to netuším, ale zhruba asi 12 plných IKEA tašek.
Co je člověk, v tomto případě oba moji prarodiče, schopný nastřádat za svůj život, je opravdu k neuvěření. U těch knížek to ještě pochopím, ale všechno ostatní, už je ZLO, které jen zabírá místo…
Jestli můžu říci, že jsem orientačně, za pomoci mé maminky, rodiny a přátel naplnila cirka 15 pytlů s oblečením pro chudé, 40 pytlů se směsným odpadem a několik krabic plastů a papírů a zdaleka to nebylo vše, tak opravdu nepřeháním. A to jsem ještě nezmínila staré zavařeniny, kterých bylo kolem 100, nebo stará velikonoční vajíčka, která měla babička jako dekoraci… při pokusu o likvidaci došlo k výbuchu a zamoření celého bytu! :D
Přes to všechno, vyklízení svépomocí mělo i své výhody. Našla jsem šperky, o kterých jsme si mysleli, že už jsou nenávratně pryč, staré dopisy, adresované babičce, které jí posílal děda ze své cesty po Americe. Staré rodné a oddávací listy, díky nimž teď známe celá jména rodičů i prarodičů naší prababičky. Spousty fotek, krásných dekorací, obrazů a soch, některých hodnotných, některých cenných jen pro nás.
O tohle všechno bychom přišli, pokud by lenost zvítězila nad rychlostí…


Vyklízecí službu jsme využili na odvoz nábytku, koberců a ostatních věcí, které bychom už nezvládli sami zlikvidovat. Nábytek jsme měli, z velké časti, již rozložený a i tak se naplnil 2x veliký kontejner.


2)     Projekt

Musíte si sehnat architekta, který vám s přesností vyměří aktuální stav bytu. Takový projet je finanče trochu náročný, já využila pomoci kamaráda, díky kterému mám projekt za hubičku J
Pak už je na vás, jestli se do vymýšlení různých variant půdorysu pustíte sami, nebo jestli si zaplatíte další projekt. V mém případě jsem vymýšlela a kombinovala sama, což se mi ve finále vyplatilo. Jinak bych se totiž nedoplatila, celkově jsem si udělala něco kolem 10 návrhů.
Můj poslední návrh už má v ruce architekt a společně vychytáváme mouchy a detaily, které já sama nejsem schopna vyhodnotit jako možné, či nemožné.


3)     Financování



Pokud máte vlastní zdroje financí, jste za vodou… pokud ne, čeká vás hypotéka. Ano, na jednu stranu, platit nájem, nebo hypotéku, vždyť je to jedno… z tohoto pohledu, je to asi pravda. Jenže když nemáte na nájem, přestěhujete se jinam, kde bude nájem levnější… když nemáte dlouhodobě na splácení hypotéky, ani žádné úspory, přijdete o byt a máte dluhy… Navíc schvalování hypotéky není taková hračka, jak se může zdát. Já si beru hypotéku sama, je mi 26 let, jsem OSVČ a tím pádem jsem pro banku „riziková“. Takže i v tomto případě je potřeba důkladně zvažovat a počítat. Já mám naštěstí úžasnou sestřenku, která se živí jako finanční poradkyně a v tomto ohledu jí plně důvěřuji a se vším mi pomáhá.

Doporučuji si sednout a dát si dohromady své finance, za pomoci internetových kalkulaček, které jsou zdarma, si vypočítat co vás čeká. POZOR! internetové kalkulačky jsou opravdu jen orientační, ve výsledku se můžou lišit i o pár tisíc.

Určitě je lepší řešit hypotéku s někým známým nebo přes doporučení někoho, kdo už má s konkrétní osobou dobré zkušenosti. Můžete se dostat na rozdíl v úroku téměř o 1%.

Pokud nikoho neznáte, napište, ráda doporučím :)


4)   Rekonstrukce

Když budete mít štěstí jako já a najdete člověka, který se na rekonstrukci vašeho bytu těší, bere to jako výzvu a zároveň je vaší krevní skupinou, shodnete se i po designové stránce, máte vyhráno…



… ovšem s rekonstrukcí jsme ještě nezačali, čekám na schválení hypotéky a pak můžou stavební práce začít. Tak nám držte palce, ať jde vše podle představ a já budu postupně informovat, jak se to bydlení rýsuje J  

Žádné komentáře:

Okomentovat